De site van Lennart en Hermine

Homepage Back Privé

 

BIOGRAFIE ARTHUR BRINKMAN

studiejaar 1956/57

 Abraham Arthur Anne Marie Brinkman (1938-1977) studeerde na zijn eindexamen scheikunde aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en behaalde daar in 1963 zijn doctoraalexamen in de fysische chemie. In 1968 promoveerde hij bij prof.dr. J.M. Los op een proefschrift getiteld "Theory of pulse polarography". In juni1971 werd hij benoemd tot secretaris van het bestuur van het aan de universiteit verbonden instituut SARA (Stichting Academisch Rekencentrum Amsterdam).

  Vanuit zijn studie raakte Arthur Brinkman geďnteresseerd in de alchemie, voorloper van zijn eigen vak. Via afbeeldingen van alchemie en alchemisten verdiepte hij zich in het beeld dat de maatschappij in vroeger tijden had van zijn vakgenoten. Dit was mogelijk omdat de alchemie in de 16-e en 17-e eeuw van een in het geheim en slechts door ingewijden beoefende kunst steeds meer een algemeen verschijnsel werd, terwijl in diezelfde periode kunstenaars zich meer en meer gingen toeleggen op het weergeven van het dagelijks leven. In de periode 1969-1977 schreef hij een serie artikelen over chemie en kunst, die hij publiceerde in het vakblad Chemie en Techniek, waaraan hij als (hoofd)redacteur verbonden was. (De teksten bij de prenten op deze website zijn verkorte bewerkingen van deze artikelen.) Om zich grondiger in de prenten te kunnen verdiepen, begon hij ze al snel zelf te verzamelen. Zo ontstond een collectie van 57 prenten, die op deze website zijn afgebeeld. Van werken die hij niet in zijn bezit had, en van de originele schilderijen waarnaar de prenten zijn gemaakt, verzamelde hij foto's en dia's. Op deze wijze kon hij zijn artikelen ruim van afbeeldingen voorzien.

 In 1975 bundelde Arthur Brinkman een reeks artikelen in Chemie in de kunst (uitgave Rodopi, Amsterdam). Postuum verscheen in 1982 bij dezelfde uitgeverij De alchemist in de prentkunst, waarin de latere artikelen zijn gebundeld door prof.dr. H.A.M. Snelders, een goede vriend en eveneens scheikundige. Een deel van de collectie is in 1984 tentoongesteld door het Gemeentekrediet van België op de Brusselse tentoonstelling Kunst & alchimie. Een (ander) deel van de collectie alchemistenprenten is in 1989 gebruikt bij de tentoonstelling Het is niet alles goud…, die werd georganiseerd door vijf doctoraalstudenten van het Instituut voor Kunstgeschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen. Bij deze tentoonstelling verscheen een catalogus met dezelfde titel.

1956   1959